Total Pageviews

Wednesday 20 April 2011

Macamana Awak Boleh Kurus?...

Hmmm...lamanya tak update blog. Busy sgt2 kat opis...sibuk melayan karenah anak2 yg semakin manja dan cerdik membuatkan masa yang ada utk update blog dan fesbuk amat terhad. Tadi terjumpa kawan lama masa skolah...dia terkejut tengok saya dan soalan mula2 yang keluar dari mulut dia ialah "Ya Allah, farah ke ni? kenapa kurus? mcmana bleh kurus ni?". Saya mmg dah agak dia akan tanya soalan begitu sebab dah hampir 12 thn kami tak berjumpa. Tak hairan la sebab masa saya skolah dgn dia dulu berat saya 75kg..dan skarang berat saya 60kg 56kg. Mungkin orang yang baru kenal saya pun terkejut dgn perubahan fizikal saya dan mungkin tak percaya dgn kenyataan saya. 56kg adalah berat terkini saya...dlm thn 2003 dan 2007 berat saya pernah mencecah 53kg.

Acctually saya pun tak tahu macamana saya bleh kurus. Seingat saya sewaktu saya mendaftarkan diri sbg student UiTM berat saya pada masa tu masih 75kg. Kemudian,setahun sebelum saya grad,berat badan saya dah turun ke 56kg. Saya tak pernah merancang diet..,apa yg saya alami adalah tekanan sewaktu belajar. Bila saya stress secara automatiknya selera makan saya hilang. Disamping tu saya mengamalkan pengambilan jamu sejak saya berumur 14 thn lagi..hingga sekarang saya mmg tak selesa jika saya terlupa makan jamu. Saya juga berhenti minum air sejuk (ais) sejak saya berumur 15 thn lagi. Ais adalah amat tidak elok terutamanya untuk perut dan urat. Saya juga menghadkan pengambilan nasi. Saya cuma mkn nasi skali sehari ataupun kdg2 sekali seminggu sahaja. Selalunya saya cuma mkn nasi masa bfast sahaja.

Alhamdulillah,hingga skrg walaupun saya dah beranak 2 tapi saya masih mampu mempertahankan berat badan saya...sebenarnya tak susah nak kurus ni,ianya terpulang pada keyakinan,ketabahan dan usaha individu itu sendiri. Cubalah minta nasihat dan menu diet yang sesuai dengan doktor. Semoga berjaya...

Wasalam...

5 comments:

  1. wow kak farah.. time study sy x stress sgt.. tu la sik makan then gain weight.. grad diploma bukan stkt dpt scroll but weight pn naik mendadak... heeee

    ReplyDelete
  2. stress leh jadik kurus meeeh? saya tiap2 hari stress klu gitu gak, hahahha...

    ReplyDelete
  3. laralia ::: well,ada gak org stress tp selera mkn bertambah...kena pandai manage diet..mkn byk bleh tp cari mknan yg xdop lemak such as apple...meehun sup yg dibuat tanpa minyak menumis.

    elly ::: awk tu mmg x pernah chubby pom..mkn byk pom still maintain maa...haiya..hahaha

    ReplyDelete
  4. saya pun nak kurus tapi tak kurus2 pun lagi...huhu

    ReplyDelete
  5. bleh kak cik..mesti bleh punya..hehe

    ReplyDelete