Total Pageviews

Wednesday 25 April 2012

Di sebalik kesakitan ujian dari Allah..ada terselitnya kemanisan.

     Alhamdulillah..bersyukur kpd Allah kerana saya masih diberi kesihatan yang baik utk terus berkhidmat kpd ibu bapa dan anak-anak yg amat saya kasihi. Diberi kebahagiaan utk kali ke2 setelah di uji dgn kekecewaan yang hebat satu ketika dulu.

     Satu ketika dulu saya pernah diuji hebat oleh Allah SWT. Terasa tidak mampu utk menghadapinya..terasa lemah utk berdiri..terasa hilang semua semangat. Namun, berkat kesabaran dan kata2 semangat yg tak pernah putus dari ibu bapa, adik beradik dan kaum keluarga yg lain saya gagahi diri saya utk berdiri. Memandang pada wajah anak-anak yg masih terlalu kecil utk memahami ttg kesakitan yg saya alami..terlintas di fikiran siapa lagi yg mereka ada jika saya tidak kuatkan semangat saya melawan segala tohmahan..cacian dan cercaan org yg gembira dgn kejatuhan saya. Sehingga sekarang terngiang-ngiang di telinga saya kata2 abah saya "kewujudan manusia di dunia ini adalah utk diuji dan hebatnya ujian Allah sehingga malaikat pun tak sanggup utk jadi manusia kerana khuatir tidak mampu utk sabar dgn ujian yg Allah janjikan. Jika kita redha dan letak keyakinan 100% pd Allah maka pahala dan nikmat yg bnyk telah Allah janjikan...jika tidak di dunia namun di akhirat pasti".

     Saya melihat ujian Allah ini dari sudut yg positif. Tika saya diuji hebat, saya beranggapan Allah ingin memimpin saya dari jalan yg salah ke jalan yang betul. Saya juga beranggapan betapa sayangnya Allah pada saya hingga DIA memberi salam pada saya dgn menurunkan ujian pada saya agar saya kembali mengingati DIA. Di saat tu juga saya terfikir betapa jauhnya saya dgn Allah kerana saya dah tinggalkan amalan membaca Quran setiap kali lepas solat 5 waktu dan jika ada masa terluang padahal itu adalah rutin dan amalan harian saya sejak sekolah menengah didikan dari abah yg bgtu sempurna (terima kasih abah). Saya juga semakin jauh dgn Allah kerana leka dgn kebahagiaan yg telah DIA kurniakan. Masa tu juga saya terfikir..betapa sayangnya Allah pada saya kerana DIA telah sedarkan saya dgn ujianNYA agar saya kembali padaNYA dan membaiki segala kesilapan saya. Termenung sejenak saya apabila saya terfikir andainya tanpa ujian ini mungkin saya akan terus lalai dgn nikmat Allah dan lupa utk siapkan diri saya utk ke alam sana.

     Sekarang Allah telah gantikan kebahagiaan yg DIA ambil dari saya satu ketika dulu. Tenangnya hidup saya sekarang tidak dapat saya gambarkan. Alhamdulillah. Jika dulu saya terlalu lurus bendul..amat mudah percaya pada org tapi sekarang saya sentiasa berwaspada. Kebanyakan org hnya baik di hadapan sahaja namun di belakang kita lain pulak gayanya. Dengan tenang saya jalani hidup dgn anak2 saya...mendidik anak2 dekat pada Allah adalah matlamat saya sekarang.
    
     Pada sesiapa yg sedang diuji Allah...sabarlah. Mungkin satu ketika dulu kita terlalu angkuh dan dgn ujian itu maka barulah kita sedar bahawa kita juga harus pandang ke bawah. Mungkin satu ketika dulu kita pernah menyakiti..menganiaya org lain kerana kepentingan diri sendiri lantaran tidak mampu melawan hasutan syaitan maka dgn ujian ini mampu utk menyedarkan kita bahawa Allah itu Maha Adil. Jika ada ibu bapa yg diuji dgn kedegilan anak2..maka muhasabah lah diri mungkin satu ketika dulu kita pun pernah membuat ibu bapa kita sedih dgn tingkah laku kita.

     Jom..kita sama2 muhasabah diri dan dekatkan diri kita pada Allah...bersyukur seadanya dgn rezeki yg diberi oleh Allah SWT. Jgn mengeluh dgn ujian Allah kerana ujian itu sebenarnya pendidikan yg paling hebat utk membetulkan kesilapan kita.

3 comments:

  1. betul tu..kalau kita tidak di uji mungkin kita igt apa yang kita buat dah betul..kalau doa pun takat tadah tangan minta itu ini..dah siap
    tapi bila kita di uji..masa kita nanges minta pada Allah..rasa sgt dekat dengan pencipta

    gembira dapat jumpa Farah kembali.dalam fb dan juga blog.setelah sekia lama kita terpisah sejak zaman skolah menengah

    ReplyDelete
  2. kak..balik raya nnt bgtau lah..mungkin ada jodoh kita bleh jumpa..InsyaAllah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. insya Allah..
      saya ada kt kg raya pertama je
      raya ke2 saya dah balik key el
      sebab suami keje
      saya balik tumpang adik2 naik keta cuma balik key el naik flight..tak pasti sempat tak kita jumpa

      Delete