Total Pageviews

Saturday 7 May 2011

Ya Allah..Ampuni lah aku...aku terlalai...

Semalam irfan fahmi minta tolong saya bantu dia menghafal beberapa surah dalam Muqaddam. Saya pun bantulah dia dari satu surah ke satu surah. Tiba2 baru saya perasan ada 2-3 surah di lembaran tengah Muqaddam yang telah saya lupa sedangkan dulu saya telah berjaya menghafal semua surah dalam Muqaddam itu. Hati menjadi cemas+takut kerana saya ingat pesan ustazah dulu apabila kita menghafal al-Quran maka amalkan lah ia agar sentiasa subur dalam ingatan kita bersama tafsirnya. Jika tidak kita kan tergolong dlm golongan orang yang lalai. Ya Allah, kenapa saya jadi begini? Saya sudah tidak punya masa yang banyak dengan al-Quran...baru beranak 2..dah tak punya masa yang banyak untuk al-Quran. Kenapa saya begitu lalai?..

Di saat cemas itu saya cuba mengingati kembali surah-surah besar yang telah saya hafal semasa sekolah dulu. Ya Allah,kecewanya saya kerana saya hanya mampu mengingati surah Yassin, Luqman, Sajdah dan al-Mulk. Apa dah jadi dgn al-Muzammil, al-Mudassir, az-Zumar, al-Fussilat dan lain-lain yang saya dah berjaya hafal dulu? Ya Allah, masih belum terlewatkah saya untuk menghafal kembali sume surah-surah itu? Masih muda kah saya untuk menghafal sumenya? huhuhu...Ya Allah,ampuni lah aku...aku tewas. Ya Allah janganlah Kau tarik cahaya hidayah Mu setelah Kau berikan kepadaku...Ya Allah,syaitan sedang menggangguku,tolong lindungilah aku...

Harapnya saya masih belum terlewat....InsyaAllah...terima kasih Irfan kerana menyedarkan mama...

4 comments:

  1. saya x hafal pown. setakat khatam 5 kali jer (last ramadhan thn lepas). thn ni baru start utk baca al-quran semula sambil tafsirnya sekali. hafaz tu setakat yassin ngan surah kecil tu insyaAllah. saya lagi alpa..sedeykan?

    ReplyDelete
  2. tu la..saya dah ingat byk surah dulu tp loni tggal sket jer yg ingat. Sedey sgt elly sbb dah janji dgn ustazah dulu nk jaga elok2 agar x lupa sbb ustazah ckp lau lupa apa yg dah hafal akan tergolong dlm golongan org yg lalai...huhuhu..kena start balik...

    ReplyDelete
  3. farah..
    sama la dgn saya.masih ingat dulu,kena hapal surah al-zumar,dan 2 surah lain.3 surah sebulan.dlu boleh hapal tp skarang dah lupa.sgt
    sedih..cuma surah ya'sin dan surah2 kecil dalam muqadam je yg igt..itupun bukan semua

    ReplyDelete
  4. ingat pesan ustazah zainun dulu...jgn biarkan surah2 yg dihafal hilang dari ingatan...kekalkan atau kita kan tergolong dlm golongan org yg lalai...masa STU tu tambah lagi 5 surah...huhuhu

    ReplyDelete